>> Meer informatie over het afnemen van een IQ test bij Fier & Focus vind je hier <<
Een IQ test, is dat wel nodig?
Veel mensen denken dat er bij een IQ test enkel een ‘getal’ uit komt rollen. “Hij heeft een IQ van 115”, zoiets. Dit beeld wordt immers ook geschetst op televisie, want daar zijn zelfs programma’s die denken een IQ te kunnen meten. Dit is natuurlijk niet hoe het werkelijk gaat.
Een IQ test bestaat uit verschillende onderdelen en het geeft je behalve die totaalscore ook een mooie sterkte-zwakte analyse. Wat zijn sterke kanten van een kind? Wat zijn zijn/haar minder sterke kanten en hoe kan dat het leren op school beïnvloeden? Hoe kunnen we zijn/haar sterke kanten meer inzetten in de klas? Waarom valt het kwartje niet? Waarom begrijpt hij de instructie van de leerkracht niet? Wat heeft mijn kind nodig van de leerkracht? Ik herken mijn kind helemaal niet in de slechte schoolresultaten, thuis laat hij heel wat anders zien! Zomaar enkele voorbeelden van hulpvragen. Een IQ test kan daarbij helpen en mag nooit worden overgeslagen in de zoektocht.
Zit het er wel in?
“We kunnen het wel tig keer uitleggen en dan begrijpt hij het nóg niet”
“Heb je haar resultaten al gezien?!”
“Hij zit constant rond te kijken en let helemaal niet op!”
“Ze heeft het heel zwaar, we weten niet hoe we haar nog kunnen helpen”
Zomaar wat voorbeelden van opmerkingen en vragen van leerkrachten. “Leerkrachten weten heel veel, maar ook niet alles.” Zo leg ik het meestal uit aan kindjes die bij mij komen voor een onderzoek. Ik vraag ze mij dan te helpen zodat we vervolgens sámen de leerkracht kunnen helpen. Dat die hem of haar wat beter leert begrijpen en vervolgens wat beter kan helpen in de klas. Want er zitten zoveel kindjes in een klas en iedereen leert weer op een ándere manier. Die uitleg vinden kinderen altijd helemaal prima en ze willen mij dolgraag helpen om samen een plannetje te maken.
Vaak neem ik dan een IQ test bij ze af, al noem ik dat niet zo. Ze vinden het hartstikke leuk, want: “Je hoeft vandaag bij mij niet te lezen en te schrijven! Dat doe je al genoeg op school, toch? Vandaag gaan we juist ándere dingen doen. Op school moet je vaak hetzelfde doen, lezen, taal, schrijven en rekenen. Ja toch? Sommige kindjes zijn daar niet zo goed in en dan krijgen ze het idee dat ze dom zijn. Maar er zijn toch nog veel meer ándere dingen waar je goed in kunt zijn? Nou, dáár gaan we dus vandaag naar kijken!”
Sommige kinderen doen het gewoon ‘anders’
En vervolgens doen we samen enkele opdrachten, een soort van spelletjes, die samen een IQ test vormen. Ze ontdekken patronen op de IPad, tekenen met potlood een soort van ‘geheime code’ na. We ontdekken hoeveel informatie er in hun geheugen ‘past’ en we gaan aan de slag met een soort van raadsels. Ondertussen geeft dit mij veel informatie. Het zegt iets over het ruimtelijk inzicht, het talige begrip, het logisch denkvermogen, hoe snel kinderen informatie verwerken en het zegt veel over hun geheugen. Allemaal onderdelen die samen het IQ vormen. Soms zijn er uitschieters in een bepaald onderdeel, naar boven of beneden. En daar kunnen kinderen dan last van hebben op school. Heel handig om te weten! Het verklaart een heleboel en daar kun je dan als ouder of leerkracht rekening mee houden. Soms hebben die kinderen een andere manier van uitleg of werken nodig. Het betekent niet dat ze dom zijn, integendeel. Ze doen het gewoon op een ‘andere’ manier. Vaak hebben deze kinderen wel al faalangst of een negatief zelfbeeld ontwikkeld, want ze merken gewoon dat het allemaal wat moeizamer gaat. Logisch dat ze dan onzeker worden en aan zichzelf gaan twijfelen. Die onzekerheid en twijfel probeer ik tijdens en na zo’n onderzoek al weg te nemen. Ik zie vaak letterlijk de schoudertjes zakken wanneer ik ze uitleg ‘waarom’ bepaalde dingen moeilijker zijn. Eindelijk een verklaring en het ligt niet aan jou, hoe fijn is dat?
Een mooi voorbeeld van wat een IQ test kan betekenen, lees je hier:
>> Ik ben dom en stom! Een voorbeeld van een intelligentieonderzoek <<
Heb je vragen? Stuur mij dan even een mailtje: stefanie@fierfocus.nl