Leerproblemen en achterstanden
De laatste jaren heb ik mij voornamelijk gespecialiseerd in de leerontwikkeling van kinderen. Ik zag kinderen met forse leerproblemen en fikse achterstanden. Kinderen die volledig vastlopen in het reguliere onderwijs en daar sociaal emotionele problemen aan overhouden. Jongens en meiden die het zelfvertrouwen volledig kwijt zijn en waarbij onzekerheid de overhand neemt. Kinderen die denken dat ze dom zijn omdat ze ondanks de vele extra ondersteuning niet mee kunnen komen met de rest van de klas.
Het zit er wel in, maar het komt er niet uit
Deze kinderen laten meestal zien over goede cognitieve capaciteiten te beschikken. Ze behalen prima resultaten op een intelligentietest. Toch komt er dit niet uit op school. De Cito-scores laten een ander beeld zien. Dit is een groep kinderen die iets ‘anders’ nodig heeft om tot leren en ontwikkelen te komen, maar dit vaak niet krijgt. Het merendeel van de kinderen redt zich immers prima binnen deze manier van onderwijs. Maar ik zag vooral die andere groep kinderen tegenover mij aan tafel zitten.
Kritische blik en gevoelige snaar
Hierdoor ontwikkelde ik een kritische blik richting het onderwijs. Deze kinderen worden vaak niet begrepen. Ze worden regelmatig als vervelend bestempeld, druk en snel afgeleid. Of juist als emotioneel, overgevoelig en overprikkeld. Leerkrachten willen wel, maar weten vaak niet wat ze hiermee aan moeten. Deze kinderen hebben bij mij een gevoelige snaar geraakt. Ik heb ze gezien en gehoord en wil ze een stem geven. Net zoals de ouders die hun zorgen en tranen met mij hebben gedeeld.
Welbevinden
Kinderen worden letterlijk gezonder wanneer het welbevinden verbetert. Ze zitten lekker in hun vel en dit verkleint de kans op psychische problemen; nu en op latere leeftijd. Het verbaast mij dan ook dat de focus nog te vaak ligt op presteren en het behalen van bepaalde resultaten. Voor mij is het nu tijd om al deze ervaringen om te zetten in iets moois. Een eigen praktijk. Een plek waar kinderen worden gezien en gehoord om wie ze zijn. In mijn manier van werken kies ik ervoor om zowel het leeraspect en de sociaal emotionele ontwikkeling mee te nemen, waarin die laatste natuurlijk de allermeeste waarde krijgt.
‘Door een gevoelige snaar te raken, krijg je de mooiste muziek’